تصویرسازی عرفانی و خیالی
پایان نامه
- نویسنده شهین ترک زبان
- استاد راهنما فهیمه دانشگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
در نقاشی ایرانی اندیشه فلسفی عرفانی را که با روح ایرانی بسیار سازگار است می توان مشاهده کرد. همچنین اساسا و به طور تغییر ناپذیری، خیالی (رمانتیک) است. بیشتر نقاشهای ایرانی از شعر پارسی الهام می گیرند و در شعر پارسی نیز عرفان و خیال نقش عمده ای را بازی می کند. قوه خیال اصول هنری را متاثر می سازد و هر چه کمتر تابع اصول منطقی و ارادی باشد از طبیعت فاصله می گیرد. برای شناخت بیشتر نگاره ها می بایست ویژگیهای آن از قبیل ترکیب بندی، بیان مفاهیم را در روابط عناصر تصویر بشناسیم.لذا ترکیب بندی تصویر، ریتم عناصر و رنگها، مرکز دید و فرمها در تعدادی از مینیاتورهای انتخابی بررسی و تحلیل شده است. ونتیجتا اینکه، رنگها ، ترکیب و فرمها در مجموعه نگاره ها گویای یک فضائی معنوی و عرفانی و دور از واقعیت است. برای ایجاد یک اثر عرفانی و خیالی می بایست هنرمند یک رابطه حضوری و یک خودآگاهی با عالم غیب و حق داشته باشد بنابراین مینیاتور با استفاده از ابزار و عناصر بصری به تبیین زیبایی و رسیدن به کمال می پردازد.
منابع مشابه
مطالعه فضاسازی در تصویرسازی داستان های خیالی هانس کریستیان آندرسن در آثار تصویرگران معاصر
یکی از ابعاد هنر تصویرسازی می تواند به آشنا کردن کودکان و نوجوانان به داستان های خیال انگیز و تقویت قوه خیال پردازی آن ها کمک کند. بنابراین وظیف? تصویرگران شناخت فضای تخیلی و عوامل موثر در ایجاد آن و پژوهش در زمین? هنرهای مرتبط با کودک و نوجوان می باشد. هانس کریستیان آندرسن از بنیانگذاران ادبیات نوین کودک و نوجوان و از داستان پردازان جهانی است که آثار او به دلیل دارا بودن تخیل زیاد و پیام های...
15 صفحه اولحرکت خیالی در زبان فارسی: برخی ویژگیها و محدودیّتها
حرکت خیالی یکی از سازوکارهای جالب توجّه در زبان است که از طریق آن وضعیّت هستاری ایستا به کمک حرکت توصیف میشود و علیرغمآنکه جمله، فعلی حرکتی را دربردارد، حرکت واقعی را منتقل نمیکند. پژوهش حاضر قصد دارد در وهله اول به تمایز حرکت استعاری و حرکت خیالی در زبان فارسی بپردازد و سپس برخی ویژگیها و محدودیّتهای ساخت حرکت خیالی را در زبان فارسی توصیف نماید. در این راستا، با جستجو در موتور جستجوگر گو...
متن کاملتبیین لذت خیالی از دیدگاه صدرالمتالهین
در مقاله حاضر، با استناد به نظریات صدرالمتألهین، ضمن تبیین فلسفی لذت به امر وجودی بهعنوان صفت کمالیۀ وجود و مساوقت با آن و تعریف خیال به امری مجرد، لذت خیالی بسط داده میشود تا اهمیت و جایگاه این لذت در قیاس با لذات دیگر روشن گردد. در ادامه، پس از بیان شروط رؤیت و تعریف آن مبتنی بر غایت انکشاف حقیقت هر موجودی، اثبات میشود که صور خیالی همانند صور حسی، بیهیچ تفاوتی مورد ابصار و ادراک قرار می...
متن کاملاندیشیدن سینمایی و قطعه قطعهسازی جغرافیای خیالی فرهنگی
In his discussion about the cultural treasures, Walter Benjamin argues that, “There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism”. The most obvious instances of cultural treasures in Benjamin’s discussion are found in the monumental architecture, and the history has always shown that the rulers have been interested in these magnificent s...
متن کاملرابطه ناظر خیالی و خود افسانه ای با تاب آوری
چکیده مقدمه: در پژوهش حاضر، رابطه ی پیامدهای خود محوری دوره نوجوانی تحت عناوین؛ ناظر خیالی و خود افسانه ای، با تاب آوری، که بیانگر سازگاری با موقعیت های پر استرس و خطرناک است، مورد بررسی قرار گرفت. روش: شرکت کنندگان پژوهش شامل 660 دانش آموز ( 359، دختر و 301، پسر) سال سوم دبیرستان های شهر شیراز بودند. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ی ناظرِخیالی لاپسلی، مقیاس جدید خود افسانه ای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023